Innowacja z programowania
INNOWACJA Z PROGRAMOWANIA
Tytuł innowacji: Programuję – uczę się i bawię
Autorzy innowacji: Małgorzata Wilkołazka
Etap edukacyjny: II (klasy IV- VI – dzieci zainteresowane i chętne)
Planowany termin realizacji: 01.09.2016 - 30.06.2019
Cele ogólne innowacji:
Cel główny programu - wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez
wykorzystywanie naturalnego zainteresowania komputerem.
Cele szczegółowe:
- wszechstronny rozwój dziecka zdolnego oraz tego z mniejszym potencjałem, ale chętnego do pracy w zespole,
- rozszerzenie podstawowego zakresu materiału o elementy programowania,
- wyrabianie u dzieci nawyku myślenia twórczego i pojęciowego.
- rozwijanie wyobraźni.
- wzmacnianie koncentracji i kształtowanie nawyku do dobrego zorganizowania swej pracy,
- wzbogacanie zasobu wiadomości o elementy wiedzy informatycznej,
- wzbogacanie umiejętności o elementy pracy z komputerem,
- możliwość obcowania z właściwie wykorzystanym środkiem informatyki.
Spodziewane efekty innowacji:
- korzystanie z podstawowych narzędzi informatycznych – języków programowania podczas prowadzenia elementarnych rozumowań,
- umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji,
- umiejętność planowania i realizowania swoich programów w oparciu o poznane języki programowania i praktyczne działania (od pomysłu do wytworu),
- umiejętność pracy w grupie (zespole), wykazywanie poczucie odpowiedzialności za wynik drużyny,
- podejmowanie decyzji, ocenianie, komunikowanie się z innym,
- wykorzystywanie wiedzy informatycznej do rozwiązywania zadań praktycznych,
- racjonalne i sprawne korzystanie z komputera i języków programowania dostępnych na komputerze,
- przestrzeganie zasad netykiety w Internecie i Szkolnego Kodeksu,.
Opis innowacji:
Innowacja jest propozycją zajęć koła informatycznego pt. „Programuję – uczę się i bawię” prowadzonego bezpłatnie
w formie zajęć pozalekcyjnych. Zajęcia w ramach koła obejmą uczniów klas czwartych, którzy są zainteresowani tego typu zajęciami, pogłębią wiedzę ucznia zdobytą na lekcjach oraz rozszerzą ją o elementy programowania środowisku Scratch, (dodatkowo: Logo i Baltie). Program innowacji ma sprzyjać rozwojowi ucznia, kształtować jego umiejętność samodzielnego myślenia, wyciągania logicznych wniosków i rozwiązywania postawionych problemów. Przedsięwzięcie to ma także na celu rozwijanie i kształtowanie uzdolnień dzieci w dziedzinie informatyki. Proponowane działania będą atrakcyjną i innowacyjną formą pobudzania zainteresowań, pasji i zdolności uczniów.
Projekt ten uwzględni poznanie zasad prawidłowej i bezpiecznej pracy z komputerem, możliwości wykorzystania komputerów do zabawy, nauki, pracy oraz jako narzędzie komunikowania się. Dzieci nauczą się pracy w środowisku Scratch, w grupach,
na różnych poziomach zaawansowania. Jest to propozycja dla uczniów, którzy chcą tworzyć własne gry, animacje, oraz projekty przydatne w nauce na różnych przedmiotach szkolnych. Stopniowe wprowadzanie nowych treści umożliwi opanowanie wielu złożonych funkcji Scratcha. Języki programistyczne są narzędziem, które pozwoli uczniom rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i z owoców tego postępu świadomie korzystać. Programowanie to język, który każdy człowiek powinien znać choć na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany. Nauka programowania przynosi wiele korzyści, a uporządkowane ćwiczenia, to jednocześnie świetna zabawa. Uczeń nie jest jedynie biernym odbiorcą szeroko rozumianej technologii informacyjno-komunikacyjnej, ale potrafi ze zrozumieniem realizować z jej użyciem własne projekty i wykorzystywać je dla własnych potrzeb. Kształtuje samodzielne myślenie - logiczne i algorytmiczne - w rozwiązywaniu problemów z pomocą komputera. Programowanie sprzyja rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci, a także w dalszej perspektywie może ułatwić im znalezienie dobrej pracy, w różnych, niekoniecznie związanych z informatyką, dziedzinach.Ważnym aspektem edukacji informatycznej jest wychowanie, kładące nacisk na zastosowanie komputerów do wzbogacania wiedzy i rozwoju osobowości uczniów, przy jednoczesnym uświadomieniu zagrożeń jakie wynikają z niewłaściwego korzystania z komputerów i oprogramowania
Małgorzata Wilkołazka
Sprawozdanie_z_innowacji_PROGRAMOWANIE.pdf